Pokud chcete výhodně prodat byt či dům, bez realitního marketingu se neobejdete. Trh je zahlcený nabídkami a vy mezi nimi musíte s tou svojí vyniknout. Důležité také je dostat vaši nemovitost mezi relevantní zájemce – ne každá nemovitost je totiž vhodná pro každého. Podívejte se, co vše je potřeba udělat pro kvalitní prezentaci nemovitosti a následnou propagaci, abyste prodali výhodně a rychle.
1. Profesionální prezentace vyzdvihne silné stránky nemovitosti
Sami určitě víte, že pokud si prohlížíte jakékoliv zboží na internetu, musí na první pohled přeskočit jiskra, abyste se o zboží vůbec dále zajímali. Na realitním trhu u inzerce nemovitostí to není jiné. Cílem profesionální prezentace nemovitosti je vyzdvihnout její individuální přednosti a ze slabých stránek naopak udělat příležitosti.
Ať je silnou stránkou vaší nemovitosti klidná lokalita s veškerou občanskou vybaveností, snadná dostupnost do centra města nebo prostorná terasa s výhledem na západ, je obzvlášť důležité, abyste nemovitost odprezentovali tak, že si v ní budoucí majitelé budou schopni sami svůj život představit.
Z vlastní zkušenosti vám doporučuji, abyste poukázali i na nedokonalosti dané nemovitosti, respektive je přetvořili v jedinečné příležitosti, které se naskytnou novému majiteli. Nesnažte se nic zatajovat, protože pak na prohlídkách akorát ztratíte čas s těmi, které jste neinformovali například o absenci výtahu či výhledu na popelnice. Významné výhody i nevýhody nemovitosti, které mohou mít vliv na rozhodnutí koupit či nekoupit, by měly být komunikovány vždy předem. Nepřenášejte ale zbytečně na potenciální zájemce své negativní obavy.
Pojďme se nyní podívat na to, co by měla taková prezentace nemovitosti obsahovat:
- Základní stavební kámen tvoří profesionální fotografie. Právě pomocí nich zaujmete na první pohled a fotky využijete napříč všemi marketingovými kanály. (Pokud byste při prezentaci nemovitosti alespoň do něčeho měli zainvestovat peníze, byly by to právě profesionální fotky.)
- Kvalitní videoprohlídka prodává dle dostupných statistik ze všech forem prezentací nejlépe, jelikož dá zájemcům pocit, jako by se sami po nemovitosti procházeli a hlavně dokáže vzbudit emoce, které jsou při jakémkoliv obchodu klíčové. Na sociálních sítích má kvalitně zpracované video daleko více prokliků než profesionální fotografie, a tak určitě zvažte jeho vytvoření. (Opět se bavíme o profesionálním videu, nikoli o vlastnoručně natočeném videu na mobil.)
- Pokud je vaše nemovitost ve výborném stavu a chcete zájemce doslova přenést dovnitř, pak doporučuji využít virtuální prohlídku nemovitosti, díky které si ji zájemci sami na počítači či ve virtuální realitě projdou. (Virtuální prohlídku naopak nepoužívejte v prostorech, které zrovna oku nelahodí.)
- Graficky zpracované 3D půdorysy zájemcům napoví, jaké má nemovitost dispozice a snáze se budou orientovat v prostoru. Určitě nepoužívejte složité výkresy a oficiální půdorysy od projektanta. Zájemce se v tom obvykle nevyzná a nechce věnovat svůj drahocený čas a energii luštění složité projektové dokumentace. Jděte svému zájemci naproti a obstarejte jejich grafické zjednodušené zpracování.
- Pro následnou propagaci u svých klientů rád využívám také reklamní bannery na plotě, terase či okně. Z mé zkušenosti vám povím, že kupující mnohdy přicházejí z řad sousedů. Je možné, že lidé v okolí hledají pro své známé poblíž nemovitost ke koupi a díky reklamním bannerům se o prodeji té vaší snadno dozví. Nespoléhejte se na to, že všichni denně projíždějí realitní servery.
- Součástí prezentace bývá i takzvaný home staging, který má za úkol předělat interiér vašeho bytu tak, aby byl atraktivnější pro potenciální kupce. Nejedná se o žádné náročné úpravy. Spíše se nemovitost pořádně uklidí a vyladí k dokonalosti díky malým interiérovým úpravám, které pomohou ve spojení s kvalitně připravenou prezentací odemknout pravý potenciál vašeho domova.
- Nejen vizuální stránka inzerátů prodává. Důležité jsou rovněž prodejní texty. Ty by měly vždy tvořit celek s fotkami, grafikou a představit nemovitost se všemi výhodami, které kupující nákupem nemovitosti získá. Inzerát by měl být tak akorát dlouhý a hlavně čtivý. (Zapomeňte na strohý výčet technických parametrů a nezáživné dlouhé texty.)
Co pro vás udělám já se svým týmem?
V rámci prodeje u mých klientů beru kompletní marketing, tedy profesionální prezentaci i propagaci, na svá bedra. Jinak v tom ale rozhodně sám nejsem, protože spolupracuji s profesionály v oboru, ať už se jedná o fotografa, kameramana, grafika, textaře nebo dokonce dronaře. Pokud vás zajímá, co vše mé realitní služby zahrnují, podívejte se do mé nabídky služeb.
2. Marketingová strategie vám ušetří čas i peníze
Součástí marketingové strategie je především stanovení správné ceny nemovitosti, za kterou ji nabídnete zájemcům. Zde se drtivá většina samoprodejců dopouští zásadní chyby, neboť naceňují nemovitost pouze na základě vlastního průzkumu nabídkových cen z realitních portálů. Nabídková cena ale není to stejné co výsledná tržní cena. Neudělejte chybu již v tomto prvním kroku. Následné finanční i časové náklady by poté byly vynaloženy zbytečně a nakonec byste prodali za méně a za mnohem delší čas.
Nechte si zpracovat profesionální odhad ceny své nemovitosti, který je samozřejmě zdarma.
Dalším krokem je zaměření reklamy na vhodnou cílovou skupinu, která by mohla mít o danou nemovitost reálný zájem. Jen si představte ten nesmysl, kdyby se rodinný dvoupatrový dům o dispozici 7+kk inzeroval na místech, kde se pohybují především senioři či náctiletí. Právě tomu se při správně zvolené marketingové strategii vyhnete. (Divili byste se, kolik samoprodejců i méně kvalitních realitních makléřů vůbec neřeší cílení reklamy na konkrétní skupiny lidí, a tak hledají kupce až o několik měsíců déle. A o penězích, které se zbytenčně kvůli neefektivní reklamě trvale ztratí v nedohlednu, ani nemluvě.)
Když víte na koho přesně cílíte, kde se tento člověk pohybuje a jak ho vhodně oslovit, je váš marketing finančně i časově velmi efektivní a povede k nalezení ideálního kupce. V druhém případě pak vyhazujete peníze i svůj čas z okna a kýžený výsledek to stejně nepřinese.
3. Cílená propagace dokáže objevit přesně takové kupce, které chcete
Fotky, videoprohlídku nebo snad virtuální prohlídku už máte? Víte přesně, na koho nabídku nemovitosti budete cílit? Pak už zbývá jen nastavit prodejní strategii a rozšířit prezentaci mezi co nejvíce lidí, aby si nemovitost našla svého ideálního kupce. K tomu je vhodné využít hned několik efektivních marketingových kanálů. Kde všude nemovitost vystavit?
- V dnešní online době se téměř polovina všech kupujících dozvídá o nemovitostech ze sociálních sítí. A to především skrze sponzorované příspěvky, u kterých šikovně nastavíte i cílovou skupinu, například podle bydliště, věku, zájmů a podobně. Sociálním sítím v oblasti nemovitostí kraluje zejména Facebook, LinkedIn a Youtube. Nevhodně nastavenou propagací na sociálních sítích můžete ale o spoustu peněz zbytečně přijít, a tak doporučuji přizvat odborníka na marketing, který zajistí správné cílení reklamy a její zobrazování pouze relevantním zájemcům. Za každé zobrazení totiž platíte.
- Základním stavebním kamenem pro prezentaci nemovitosti jsou inzertní realitní servery, na které se spoléhá velká část těch, co plánují koupi bytu či domu. Proto by rozhodně neměly chybět ve vašem marketingovém mixu. Měli byste ale vědět, že kupující, který se pohybuje na realitních serverech, velmi dobře ví, jaká cena za nemovitost je reálná, a tak se bude dožadovat nejrůznějších slev a ústupků ze strany prodávajících. Navíc je na realitních serverech nabídka obrovská a každým dnem inzeráty přibývají, a tak si dejte opravdu záležet na tom, aby zrovna vaše nemovitost vynikla.
- Pokud máte k ruce realitního makléře, který spolupracuje i s velkou kanceláří, máte obrovskou výhodu. Díky interní databázi nabídek a poptávek se po vložení inzerátu automaticky spáruje vaše nemovitost s potenciálními kupci, kteří hledají podobnou nemovitost, jako je ta vaše. Díky bezkonkurenční velikosti RE/MAX databáze do ní každý den přibývají nové nabídky i poptávky. Z našich statistik se přes databáze každoročně prodá každá pátá nemovitost.
- Reklamními plachtami na plotech oslovíte sousedy a kolemjdoucí. Doporučuji také využít letáky, kterými zajistíte, že se o prodeji dozví opravdu každý v blízkém okolí. Divili byste se, kolik lidí ze sousedství zrovna může hledat pro své známé ke koupi nemovitost v okolí.
Stejně jako v případě prezentace nemovitosti, i veškeré náklady na propagaci si beru na starost já. Tedy veškeré výdaje s prodejem spojené jsou samozřejmě zahrnuty v mých realitních službách, které poskytuji.
4. Průběžné vyhodnocování marketingových aktivit zvýší efektivitu kampaně
Součástí celého marketingu realit by mělo být jeho průběžné vyhodnocování. Jen tak zjistíte, jestli je strategie správně nastavená, nebo si žádá úpravy. Obzvlášť realitní trh je velmi náchylný na změny ve společnosti, ať už jde o možnosti získání hypotéky, míru inflace a další ekonomické aspekty. Pokud máte po svém boku zkušeného realitního makléře, zmizí starosti se sledováním trhu a vyhodnocováním marketingu. Člověk, který se pohybuje denně v realitách, je navíc schopen lépe předpovídat změny, a především na ně reagovat vhodnou úpravou strategie. Slovy Alberta Einsteina „Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“
Závěr
Věřím, že vám tento článek pomohl s orientací na poli marketingu realit a nyní již pro prodej svého bytu či domu dokážete udělat maximum. Pokud však máte jakékoliv dotazy, nebo zvažujete prodej své nemovitosti ve spolupráci s nejdůvěryhodnější realitní kanceláří na českém trhu, RE/MAX Alfa, kontaktujte mě přes tento formulář a já se vám obratem ozvu zpět. Budu se těšit!
Děkuji za přečtení článku a uvidíme se zase příště!
Sdílet na Facebook